2012. július 17., kedd

, , , , , , , ,

Józsi a Bélák között


" Így maradt a mi Józsink magára ezentúl minden éjszakára. És bár eszével tudta, szívével nem hitte, hogy többé nem repül be hozzá semmiféle angyal...
Hitte, hogy nem lehet vége.
Hitte, hogy szerelméből megmarad valami... akármi...
egy szó... egy hang... egy mozdulat...
valami...
vagy valaki!
Igen, ezt hitte, ezt remélte minden éjjel. Kell, muszáj, hogy mindebből maradjon valami! És oly erősen hitte, hogy:
néhány hét múlva elkezdett gömbölyödni...
arcán furcsa foltok jelentek meg...
reggelente erős hányingert érzett...
elmaradt rendszeres havi köhögése...
és kívánós lett... kilószám ette a kovászos uborkát, amire azelőtt rá se bírt nézni...
Az anyja egyre furcsábban figyelte...
És egy reggel, mikor kisfia egy ültő helyében befalt egy ötliteres üveg kovászos uborkát, anyai ösztöne végképp bizonyságot nyert, fölugrott, és fölkiáltott:
- Ez a gyerek viselős! Szűzanyám! - húzta elő az asztal elől az urát. - Hallod?! Nagypapa leszel! A Szűzanya meghallgatott! Viselős a fiunk! Szűzanyám! Szűzanyám!!! "

      Ismét egy szerzemény a már említett nagy Lírás akcióból. A múltkor az egyik ismerősöm említette a filmet, én meg rábukkantam a könyvre, de akkor sehol sem volt akciós, így megérte várni, mert kevés pénzért, de nagyon jól szórakoztam :).

    Rátóton nagy a sürgés-forgás, már a fali bikáját is félre verték, így a falu apraja-nagyja a tanácsházára siet, hogy megtudja, miért gyűlt össze a vb (végrehajtó bizottság).
    Tudnunk kell azonban azt, hogy mióta beköszöntött a demokrácia a faluban, az akkori tanácselnök után minden fiúgyermek a Béla nevet kapja. Erre egy nap a Szücs Rozi - aki ráadásul nem egészen a rátóti hagyományok szerint esik teherbe - a Józsi nevet adja a fiának! Lesz is belőle felháborodás! Ráadásul Józsink nem úgy nő fel, ahogy a többi Béla. Ezt csak tetézi a tény, hogy évek múltán kiderül róla, hogy áldott állapotba került! Mert ahány tagja van a vb-nek, annyiféleképpen értelmezik a legényanyaság hírét.


Eperjes Károly a címszerepben
  
   Azért vettem le éppen ezt a könyvet a polcról, mert valami vidámra vágytam. Bevallom, az eleje egy kicsit döcögött, de ennek a hidegfront is oka volt, aztán a kezdeti nehézség után már úgy vigyorogtam olvasás közben, mint a vadalma. Mert ezek a rátótiak nagyon dinkák! (hogy finoman fogalmazzak) Itt minden oldalon röhög - magyarul - az olvasó, kezdve attól, hogyan is gondolkodik a falu esze, hogy reagál erre a paraszt, mi történik végül Józsival és a Bélákkal.

   Azt hiszem,  mindent elmond, hogy a kétharmadát tegnap este olvastam el, mert nem tudtam letenni.
Józsi anyjának néhány gondolata engem is elgondolkodtatott. Szándékosan nem árulom el, melyik részre gondolok, helyette inkább egy részletet választottam Garas Dezső 1989-ben készült filmjéből:


 Ezek után nekem is meg kell néznem a filmet, mert rosszkedv ellen garantált! ;)
 Fogalmam sincs, a Líra hol tárolta a saját példányomat, mert az alja elég fekete a kosztól (hogy mivel kenték össze?) és 3 év alatt szépen megsárgultak alul és felül a lapok is, de ezt leszámítva, biztos, hogy le fog kerülni máskor is a polcról. 


Schwajda György: A rátóti legényanya
158 oldal
Lazi Kiadó, 2009
1990 Ft (500 Ft-ért zsákmányoltam)
A filmváltozatot A legényanya címmel kell keresni :).
Share:

4 megjegyzés:

  1. Én a filmet láttam, röhögős az is:)
    Ildy

    VálaszTörlés
  2. Amennyit láttam belőle, nagyon jól hozza a könyvet ;).
    Jó újra hallani felőled ;).

    VálaszTörlés
  3. Ez a könyvet nekem is el kell olvasnom! Majd ha egy kis vidámságra vágyom. :o)
    Csak elég erős legyek, hogy ne nézzem meg előbb a filmet...

    VálaszTörlés
  4. Ahogy belekukkantottam a filmbe, itt nem gond, ha olvasás előtt megnézed ;).

    VálaszTörlés

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.