2011. május 29., vasárnap

, , , , ,

Feljegyzések az Édenkertből


"Amikor felébredtem, már nem voltam egyedül. Egy új teremtmény bukkant fel mellettem - a hosszú hajú!

VASÁRNAP
Amíg eszméletlen voltam, alighanem furcsa dolgok történtek velem, mert észrevettem, hogy bal mellemen valami forradás van. Egyáltalában nem fáj. De már pusztán az a körülmény, hogy az új teremtmény első bemutatkozása nem járt baj nélkül - nem sok jóval biztat a jövőt illetően.

HÉTFŐ
Ez a hosszú hajú teremtmény mindenütt az utamban van, mindig vár rám, vagy szalad utánam. Ezt nem nagyon szeretem. Úgy volna jó, ha ott maradna a többi állattal együtt."



    A szokásos takarítási procedúra közben nem volt kedvem zenét hallgatni, így esett a választásom erre a hangoskönyvre. A könyvespolc rendbetételéhez pedig egyszerűen ideális választás.

    A főszerepben az első emberpár áll, rögtön az első találkozásukat ismerhetjük meg, elsőként Ádám, majd Éva szemszögéből. Természetesen a történet nem csak erre a momentumra van kihegyezve, hanem az egész további életüket is nyomon követjük. 

     Ádám meglepődve tapasztalja, hogy immár nincs egyedül az Édenkertben - az állatok eddig is ott voltak -, hanem társat kapott. Azonban ez valahogy nincs ínyére, ugyanis Éva az őrületbe kergeti:

"Az új teremtmény folyton beszél. Főként azzal foglalkozik, hogy a dolgoknak nevet adjon. A nagy vízesést - amit úgy szeretek - elnevezte Niagarának. Nem értem, miért. Azt állítja, hogy ez a zuhatag pontosan olyan, mint egy Niagara, tehát nem is lehet más nevet adni neki. Mondhatom, gyenge indok."
"Jómagam már semmit sem nevezhetek el. Az új teremtmény maga ad nevet mindennek, ami az útjába kerül, mielőtt én még szóhoz jutnék. Megokolása mindig ugyanaz: pontosan olyan! Itt van például egy új madár, a Dodó. Azt mondja, csak rá kell nézni, mindjárt tudhatjuk, hogy Dodó, mert pontosan olyan, mint egy Dodó. A név rajta is fog ragadni. Mégis fárasztó és hiábavaló lenne, ha ezeken a dolgokon bosszankodnék, pedig mit jelent az, hogy pontosan olyan, mint egy Dodó? Én talán olyan vagyok, mint egy Adó? Azért is Ádám lesz a nevem, a madarat pedig Drontónak fogom hívni, és kész..."

    Ádám a további életüket is részletesen leírja, ahogyan új teremtmény, majd még egy újabb érkezik közéjük, de ezzel kapcsolatban nem szeretnék többet elárulni.

Marc Chagall: Ádám és Éva

   Éva naplójában "válaszol" az Ádámot idegesítő felvetésekre:

"Már nagyszerűen megértjük egymást, és napról napra jobban összemelegszünk. Jó jel, hogy már nem igyekszik elkerülni engem. Úgy látom, mintha örülne a jelenlétemnek. Ez engem is boldoggá tesz. Igyekszem hasznossá tenni magamat, hogy fokozzam az elismerését. Egypár nap óta az állatok és tárgyak elnevezésének a munkáját teljesen levettem a válláról. Szemmel láthatóan nagyon hálás ezért, mert a szellemi munka nem erős oldala, s így most könnyítek a terhein."
"Nem tud valami okos elnevezést kigondolni, még a legjobb akarattal sem, de azért nem éreztetem vele, hogy ezt a gyengeségét észrevettem. Amint megjelenik egy új teremtmény, azonnal elnevezem, nehogy kínos helyzetbe hozzam. Ezzel már sok baklövéstől megóvtam."
"Az én fantáziám nem olyan szegényes. Abban a pillanatban, amikor először meglátok egy állatot, már tudom, hogy mi lesz a neve. Nincs rá szükségem, hogy sokáig gondolkozzam. Mintha sugallatra tenném, már kiáltom is a megfelelő nevet, és valóban ezt csak sugallatnak lehet nevezni, mert egy másodperccel előbb még eszem ágában sem volt arra a névre gondolni. Egy állat alakja és viselkedése, úgy látszik, elég nekem ahhoz, hogy már tudjam, mi legyen a neve."

     Kettejük humoros bejegyzései garantáltan mosolyt csalnak mindenki arcára. Éva néha tényleg sok, de sokszor melyikünk ne tudna lyukat beszélni a másik hasába? Mark Twain eme rövid művében választ kapunk arra, hogyan is élt ősanyánk és ősapánk az Édenkertben, és teszi mindezt olyan szórakoztatóan, Igó Éva és Rátóti Zoltán előadásában, hogy fel sem tűnik, hogy a történet végére értünk. Rosszkedvre pedig kifejezetten ajánlott.


Mark Twain: Ádám és Éva naplója 
Felolvassa: Igó Éva és Rátóti Zoltán
Audio CD
Kossuth Kiadó, 2006 - Irodalmi Fülbevaló
1990 Ft

Sajnos, a könyvet ezer éve nem adták ki, így csak antikváriumokban kapható, itt érdemes szétnézni vásárlás előtt, viszont megtalálható a MEKen.
A hangoskönyv kapható Koós Réka és Jáksó László előadásában is, ennek szerint sokkal találóbb a borítója:
Rebeka és Panni Könyvkiadó, 2008
1490 Ft


A bejegyzésben szereplő festményt a TerminArtors.com oldalon találtam.
Share:

4 megjegyzés:

  1. Hehe, ez tök jó pofa lehet:) És örömmel konstatáltam, hogy visszatértél ama bizonyos oldalra is:)

    VálaszTörlés
  2. Az is ;))), ráadásul rövid, ennyit a MEK előtt is ki lehet bírni ;). Köszi, én meg annak örülök, hogy újra hallok Felőled ;))).

    VálaszTörlés
  3. Soha nem gondoltam volna, hogy ez ilyen jópofa lehet:)

    VálaszTörlés

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.