2010. október 20., szerda

, , , , , , ,

Terézanyu először


"Miután megkértem öcsémet a kíméletes bánásmódra, letettem a kagylót és zokogni kezdtem.
Rájöttem, hogy az egészet azért csináltam, mert utálom, hogy ők Adrival minden reggel elindulnak egy távoli, meleg fényű munkahely felé, ahol emberek kacagnak, beszélgetnek, hasznosnak érzik magukat, délben együtt mennek ebédelni, és van papír a WC-ben-
Én pedig reggel kilenckor arra gondolok, hogy ma sem történik velem semmi. Még csak szerda van, péntekig nyilván bedilizek."

 A második rész után végre sikerült beszerezni és olvasni az elsőt is.
Azt hiszem, nem kell bemutatnom Kéki Katát, alias Terázanyut, hiszen mindenkinek rögtön eszébe jut róla valami. Legtöbbször a magyar Bridget Jones-ként szokták emlegetni a regényt, de én teszem ezt. Rendben, Rácz Zsuzsa megemlíti a könyvében néhányszor Bridgetet, de egyáltalán nem akar hozzá hasonlítani. Legalábbis ezt szűrtem le.



    Kéki Kata átlagos magyar huszonéves lány, barátnőkkel, családdal, problémákkal. Utóbbiból a legtöbbet a pasik és az álláskeresés okozza. Mert nem is olyan egyszerű az élet egy fiatal nő számára.

    Aki látta a filmet, nagyjából képben van a cselekménnyel: számtalan állásinterjún túl, felbukkanó pasik és ex-pasik, pletykás és gonosz nők közepette Kata az "országút királyainak" tart kommunikációs tréningeket, miközben a barátnői és a családja élete is gyökeres átalakulásokon megy át.
Most biztos néhányan sokan megköveznek, de nekem tetszett a regény. Rácz Zsuzsa számára nem ismeretlen az önirónia, amit nem is szégyell használni.

    Aki nem a magyar Bridget-ként veszi a kezébe a regényt, hanem mondjuk azért, mert egy ilyen esős őszi napon egy kicsit jobb kedvre akar derülni, ne habozzon! Nem fog csalódni ;).



"Leültem a muszlinos nővel szemben, hogy ne érezzem magam olyan egyedül, és nekiláttam az adatlapoknak. A következőket kérdezte tőlem az adatlap:
- Hány gyermeke van?
- Milyen korúak?
- Szoktak betegek lenni?
- Hajlandó-e ön többletmunkát vállalni?
- Dohányzik?
- Szokott alkoholt fogyasztani?
- Sorolja fel a rossz szokásait! (Elég tíz darabot.)
- Milyen gyakran mos hajat/fogat/lábat?
- Milyen gyakran cseréli a fehér- és ágyneműjét?
Na jó, az utolsó két kérdés nem is volt az adatlapokon. Nem, nem húztam fel magam, szépen, fegyelmezetten válaszolgattam. Öt gyerekem van, ebből kettő két év alatti, háromhetente kapnak el egy vírust, szívesen vállalok többletmunkát, akár bent is éjszakázom, csak akkor magammal kell vinni a gyerekeket, mert bár van apjuk, de mindegyiknek más, és kettő közülük börtönben ül, a másik három pedig alkoholista. Én is iszom, de csak töményet, és csak munkaidőn kívül.
Lusta vagyok, ezért ritkán mosok lábat és fogat, ágyneműt viszont gyakran cserélek a szomszédokkal. A gyerekekkel rendszeresen járunk lóversenyre, és feltesszük a szociális segélyt. Ha nyerünk, kockacukrot veszünk rajta a kedvenc lovunknak.
Ilyesmiket írtam, eléggé belejöttem, nehéz volt belezsúfolni a rengeteg mondanivalómat a megadott rubrikákba, de édes kis gyöngybetűkkel dolgoztam. Mire Szörnyella visszajött, az összes létező papírt teleírtam. Rájuk pillantott, és kedves, vadállati vigyort eresztett meg.
- Akkor most beszélgessünk egy kicsit - szólt, és leült a muszlinruhás autósmaca alá. - Mivel foglalkozik mostanában? - kérdezte, és érdeklődéssel nézegetni kezdte a körmeit.
- Könyvet írok -feleltem.
- Könyvet? Nagyon érdekes. És mit csinál, amikor nem könyvet ír?
- Akkor egy másik könyvet írok.
- Aha - mondta, és nem nézett fel a körméről. - Miről?
A globalizáció hatásáról a cserebogarak nemi életére. De ez még csak munkacím - feleltem.
- Igazán érdekes, - És esküszöm, most sem nézett fel.
Nahát, süket szegény, csodálkoztam.
- Miért akar tréner lenni?
- Mert szeretnék a javára válni az autógyárban dolgozó szakembereknek, és ezáltal is növelni a cég profitját.
- Ez nagyon dicséretes, Kata, köszönjük, hogy befáradt hozzánk, örülök, hogy megismertem, egy héten belül értesítjük. - Felállt és a kezét nyújtotta."

www.terezanyu.hu - ahol részleteket is meg lehet hallgatni a regényből Ónodi Eszter felolvasásában.

Rácz Zsuzsa: Állítsátok meg Terézanyut!
292 oldal
Bestline Kiadó, 2002
3490 Ft
Képek: Google.hu
Share:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.