2010. október 16., szombat

, , , , , , , ,

Édeshármas Bahiában

"De neked az én szerelmem is kell, hogy boldog légy, ez a tisztátalan, tévelygő és léha, vásott és izzó szerelem, amitől annyit szenvedsz. Olyan nagy ez a szerelem, hogy fölülkerekedik azon a gyalázatos életemen, olyan nagy, hogy újra létre hívott a nemlétből, és most itt vagyok. Hogy örömöt, szenvedést és gyönyört szerezzek neked, itt vagyok. De nem azért, hogy mindig veled legyek, a társad legyek, figyelmes férjed, hogy mindig a szoknyád mellett üljek, vendégségbe vigyelek, hogy kitűzött napokon moziba járjak veled, és a szokásos időben térjünk nyugovóra, én nem erre való vagyok, drágám. Az én nemes kartársam való erre, az a hólyag, keresve se találhatnál jobbat. Én a szegény Flor asszony férje vagyok, az, aki fölszítja sóvárgásodat, és fölkorbácsolja lényed, szendeséged mélyén megbújó vágyadat. Ő Flor nagyságos asszony férje, őneki az erényedre van gondja, a becsületedre, az emberi tisztességedre. Ő a te nappalod, én az éjszakád vagyok, a szeretőd, aki ellen minden hiába, mert úgyse bírsz vele. Mi vagyunk a te két férjed, személyiséged kettős arca, az igen és a nem. Hogy boldog légy, mind a kettőnkre szükséged van. Amikor csak én voltam, megvolt neked a szerelmem, de nem volt semmi másod, mennyit szenvedtél! Amikor csak ő volt, megvolt mindened, semmid se hiányzott, még többet szenvedtél. Most vagy igazán Flor asszony, egész ember, amilyennek lenned kell."


Azt hiszem, ez után a szép hosszú idézet után mindent elmondtam a regény hangulatáról. Ráadásul mind a 708 oldalt ez lengi át.


   Brazíliában, Bahiában járunk. A farsangi mulatozást megzavarja a környék nőcsábász szerencsejátékosának hirtelen halála. Ráadásul Vadinhot táncosnőként öltözve éri a halál, így felesége, a fiatal és gyönyörű Flor - a Zamat és Művészet Főzőiskola vezetője - egyedül marad.


   A temetés után ismerjük meg a házasságuk, ill. a megismerkedésük történetét, Flor asszony kotnyeles és kiállhatatlan anyját, Rosilda asszonyt, valamint a környékbelieket, a komaurakat és komaasszonyokat.
Vadinho a szerencsebarlangok mellett a női nemet sem vetette meg, így Flor asszony baráti körében nem örvendett nagy népszerűségnek. 

    A környék fellélegzik a halálhír után, majd hamarosan a lehetséges utódon törik a fejüket. Dinorá asszony a kristálygömbjében meg is pillant egy negyvenes, doktori gyűrűt viselő férfit, ami rögtön újabb találgatásokra ad okot. Ki lehet az a titokzatos doktor? A számos jelölt közül végül egyikük elnyeri Flor asszony kezét, rendszert visz közös életükbe. Már rendeződni látszik minden, amikor felbukkan Vadinho...

   Amado a humora mellett megvillantja éles társadalomkritikáját, aprólékosan bemutatva a hétköznapi emberek életét, kicsinyességét, gyarlóságait. Mielőtt bárki megijedne, szó sincs brazil szappanoperáról. Amikor buszozás közben olvastam, vigyáznom kellett, nehogy hangosan felnevessek, mert nagy valószínűséggel abnormálisnak néztek volna korán reggel. Valljuk be, egy szappanoperán legfeljebb kínjában nevet az ember.
Az már csak hab a tortán, hogy a könyvet a nagy nyári leárazás alkalmával vettem 640 Ft-ért.



A regényből 1977-ben film is készült.


Jorge Amado: Flor asszony két férje
Fordította: Benyhe János
708 oldal
Európa Kiadó, 2008
3200 Ft
Share:

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.