2010. március 18., csütörtök

, , , , , , ,

Terézanyu másodszor


    Az első részt sajnos még nem olvastam, a filmet viszont többször láttam. De ez a könyv olvasásakor nem okozott problémát.


    Nagyon kevés olyan szerző van, aki őszintén képes írni az életéről. Rácz Zsuzsa most megtette, pontosabban Kéki Kata meséli el eddigi életét.

   Kata 18 évesen került Miskolcról Budapestre. Elveszettnek érzi magát, míg egy napon fantasztikus lehetőséget kap: a Rádióban dolgozhat. Itt találkozik az első részből már jól ismert barátnőivel. elvégzi az egyetemet, majd egyre jobban belecsöppen abba a bizonyos nagybetűsbe... Ír egy könyvet, ami egycsapásra ismertté teszi: ismeretlenek hívogatják személyes problémáikkal, felismerik az utcán. Kata nem tud mit kezdeni a hirtelen jött sikerrel, ami a magánéletére is kihat.
Lakást vesz, beköltözik, fontos eseményekre hívják, beiratkozik egy főzőtanfolyamra, aztán meg sem áll Kaliforniáig, ahová élete legnagyobb döntése elöl menekül.

    Közben bepillantunk a családja életébe: az édesapjával sosem volt felhőtlen a viszonya, ellenben a nagymamája igazi "irodalmi összejöveteleket" rendezett, amikor meglátogatta. Utóbbiak milyen nagyszerűek is lehettek!

    Jó néhány éve Zsuzsának volt egy Terézanyu rovata egy bizonyos heti lapban, amit nagyon szerettem. Aki emlékszik rá, olvasás közben örömmel fedezi fel, hogy itt-ott visszaköszönnek azok az írások.
Sokan sok mindent írtak már a könyvről, jót is, rosszat is. Aki klasszikust akar olvasni, olvasson klasszikust; aki azonban szórakoztató, mégis tartalmas könyvre vágyik, nyugodtan vegye kezébe a könyvet. Nem fog csalódni :). 
"Körülöttem áll három kapucnis tinédzser, akiknek nem nagyon beszélem a nyelvét, nem látom arcukat. Úgy döntöttem, anyanyelvemen reagálok:
- Fiúk - szóltam a tőlem telhető legnagyobb nyerseséggel, mint amikor az üregi nyúl reklamál a répanagykerben -, volnátok szívesek elhúzni a büdös francba, amíg szépen vagyunk,öcsisajtok,léc. Istenem, hetvenes évekbeli fenyegető magyar szlenget használok. Talán az öcsisajt tett be nekik. Ehhez fogható hangzású szó nincs az angolban. Mintha megrémültek volna tőlem, hátrahőköltek. Pillanatnyi zavarodottságukat kihasználva kiléptem a félkörből, ahova zártak, és továbbindultam. Ha követnek, majd az üvöltöm nekik, bútorraktár vagy bugylibicska, úttörőáruház! Halálos hangzású szavak egy angolszász fülnek. Pöcsisajtok, mit tudtok ti a magyar anyanyelv mindenható erejéről?"

Rácz Zsuzsa: Nesze Neked Terézanyu!
348 oldal
Ulpius-ház, 2009
3499 Ft
Share:

2 megjegyzés:

  1. Egyetértek a bloggerinával, nekem is nagyon tetszik az új Terézanyu!

    VálaszTörlés
  2. én is imádom Rácz Zsuzsát és a Terézanyu könyveket. A Nesze Neked Terézanyu! zseniálisan jó regény!

    VálaszTörlés

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.