2010. március 12., péntek

, , , , , , ,

Egy könyv, három nő, három sors

    Jó néhány éve, hogy először láttam a filmet. Természetesen késő éjszaka vetítették, de tudtam, hogy meg kell néznem. Most végre elolvastam a regényt is.

    Szerény véleményem szerint ciki, ha valaki nem tudja beazonosítani a könyvet, de legalább a filmet, mert pl.: ezért kapott Nicole Kidman Oscar-díjat. Pontosabban az egyik főszereplő, Virginia Woolf megformálásért.

   A könyvben három nő, három különböző időbeli egy napja bontakozik ki. Hogy mi a közös bennük? Egy regény: egyikük írja, másikuk olvassa, a harmadik átéli.


     Virginia Woolf, a labilis idegzetű, de zseniális angol írónő vidéken tengeti napjait, miközben Londonba vágyik. Nem érzi jól magát vidéken, nem tud kibontakozni. Éppen új regényt készül írni, melynek egy nő a főszereplője. Regényt szeretne írni egy nő egyetlen napjáról.

"Mindig sokkal jobb könyv van az ember agyában, mint amit végül sikerül papírra vetnie. Iszik egy korty hideg kávét, és megengedi magának, hogy végigolvassa, amit eddig írt. Elég jónak tűnik; egyes részei tényleg szólnak. Teli van hiú ábrándokkal persze – azt akarja, hogy ez legyen a legjobb könyve, az, amelyik végre felér az elvárásaihoz. De egy átlagos nő életének egyetlen napja elég anyag egy regényhez?"


  Laura Brown tisztességes háziasszony és feleség 1949-ben. Kisfiával tortát készül sütni a férje születésnapjára. Laura második gyermekét várja, megvan mindene, mégsem boldog. Mivel sokat kell pihennie, így Virginia Woolf könyveit olvassa, ma kezdi el a Mrs. Dalloway-t, ami teljesen magával ragadja.

    Clarissa Vaughan New York-i, ötvenes éveiben járó asszony,
beteg költőbarátjának készül estélyt rendezni, aki aznap vesz át egy neves irodalmi díjat.

A regény megértéséhez nem árt ismerni Virginia Woolf eredeti regényét. szerencsésnek mondhatom magam, mert a két könyvet egymás után olvastam. Az órákban ismerős szereplőkre bukkanhatunk, akik nem véletlenül tűnnek ismerősnek, hiszen Michael Cunningham alakjait Virginia Woolf szereplői ihlették.

   Mindhárom nő életében közös pont a halál kérdése: Virginia folyamatosan a halál gondolatával játszik, születendő regényében is kiemelt szerepet kap. Laura Brown éppen a könyv hatására gondolkodik el a halálon, lezárhatja eddigi életét. Míg Clarissa naponta szembesül a halál szelével, ugyanis Richard, a költő AIDS-es, előrehaladott stádiumban van, senki sem tudja, mennyi ideje van hátra.

   A regény zseniális, elgondolkodtató, különös hangulattal bír. Nem elég egyszer elolvasni és kell egy bizonyos hangulat is hozzá. Bár a filmet többször is láttam, mégis a könyv több új elemet is hozzáadott, így vált teljessé a kép. Legalább egyszer mindenkinek el kell(ene) olvasni.


Michael Cunningham: Az órák
Eredeti cím: The Hours

Fordította: Tótisz András
252 oldal
Ulpius-ház, 2006
2480 Ft
Képek: Google.hu
Share:

1 megjegyzés:

  1. Szia!

    Én tavaly olvastam a könyvet, szerintem is zseniális, de nagyon ajánlom még Cunninghamtől az Otthon a világ végén c. regényét, amely nekem sokkal jobban tetszett! Egyszerűen nem akartam, hogy vége legyen! Szerintem nagyszerű olvasmány volt!

    VálaszTörlés

A hozzászólás cenzúrázatlan, és egyet nem érteni bármikor lehet.